ZADANIE NR 6 – PAŹDZIERNIK
Przejrzyste i świeże powietrze, czysta atmosfera i brak dymu wpływają na atrakcyjność miasta, ale przede wszystkim na jakość życia i zdrowia mieszkańców. Problem jakości powietrza dotyczy każdego z nas, jednak nie wszyscy jeszcze zdają sobie sprawę z tego w jaki sposób można zmniejszać emisję zanieczyszczeń do powietrza.
Co to jest niska emisja?
Niska emisja to wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza na niewielkich wysokościach. Głównym jej źródłem są lokalne kotłownie i piece eksploatowane w sektorze komunalno-bytowym. Przy zwartej miejskiej zabudowie pyły i gazy zalegają w miejscu ich wprowadzania i przyczyniają się do wzrostu stężeń zanieczyszczeń w powietrzu.
Jak możesz dbać o powietrze, którym oddychasz?
-
Utrzymuj we właściwym stanie technicznym piece i kotłownie
-
Stosuj węgiel dobrej jakości
-
Nie spalaj odpadów: plastiku, gumy, płyt wiórowych, sklejki, pomalowanego drewna
-
Wymieniaj kotły węglowe na kotły opalane bardziej ekologicznymi paliwami
-
Podłącz budynek do miejskiej sieci ciepłowniczej o ile masz taką możliwość.
-
Wykorzystuj energię odnawialną
-
Korzystaj z komunikacji miejskiej
-
Wybierz rower zamiast auta
Zanieczyszczenie powietrza
Źródła zanieczyszczeń powietrza:
-
emisja z kotłowni lokalnych i palenisk indywidualnych
-
zanieczyszczenia przemysłowe
-
emisja komunikacyjna
-
zanieczyszczenia napływowe z sąsiednich obszarów
Zanieczyszczone środowisko powoduje rocznie 23 proc. przedwczesnych zgonów na świecie!!!!! - najnowszy raport Światowej Organizacji Zdrowia WHO
Źródłem zanieczyszczeń powietrza są przede wszystkim przemysł oraz transport. W wyniku przemieszczania się mas powietrza na znaczne odległości, jego zanieczyszczenia należą do najgroźniejszych, ponieważ w krótkim czasie może zostać skażony znaczny obszar. Ochrona powietrza to inwestowanie w ekologiczne środki transportu (także ich promocja i unowocześnianie) oraz modernizacja istniejących technologii przemysłowych tak, by emitowały coraz mniej zanieczyszczeń.
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/140167/v/latest/t/student-canon/m/isdWmnwRMU#isdWmnwRMU_d5e172
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/130637/v/latest/t/student-canon/m/iEGKQE90LT#iEGKQE90LT_d5e231
Jeśli to tylko możliwe warto z samochodu przesiąść się na rower. Taka zamiana uchroni powietrze od porcji spalin, a nam samym przyniesie wiele korzyści zdrowotnych. Dojeżdżając do pracy samochodem dobrze choć w weekend wybrać się na rowerową wycieczkę.
W mieście dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z transportu publicznego. Wybierając autobus tramwaj, pociąg lub metro mniej szkodzimy powietrzu niż jeżdżąc samochodem. Korzystając z komunikacji miejskiej najczęściej jesteśmy szybciej w pracy, nie stojąc w korkach. To także możliwość przeczytania ulubionej książki lub porannej gazety.
A jak to jest w Naszym mieście?
Czy wiesz, że:
Wg wyników ubiegłorocznych badań przeprowadzonych przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Lublin znalazł się w pierwszej piętnastce polskich miast o najczystszym powietrzu!
W Lublinie ze względu na brak dużych zakładów przemysłowych a także korzystne położenie geograficzne, zagrożenie przekroczeniem dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń podstawowych,
tj. dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłów jest stosunkowo niewielkie. Największym źródłem emisji punktowej (przemysłowej) jest Elektrociepłownia Lublin-Wrotków Sp. z o.o. w Lublinie.
Gmina Lublin dba o zachowanie czystego powietrza w miejscu w którym mieszkamy. W roku ubiegłym Gmina Lublin realizowała projekt pt. „Nie truj powietrza – miej wpływ na to czym oddychasz”, mający na celu edukację mieszkańców Lublina na temat sposobów przeciwdziałania zjawisku niskiej emisji. W tym roku też realizuje ww. projekt.
Ponadto miasto Lublin chcąc zmniejszyć zjawisko niskiej emisji wprowadziło Program Ograniczania Niskiej Emisji (PONE). Został on przyjęty Uchwałą Nr 288/X/2015 Rady Miasta Lublin z dnia 22 października 2015 r.
Do działań proekologicznych przystąpiła również Straż Miejska Miasta Lublin, która prowadzi szereg akcji kontrolnych dotyczących zanieczyszczania powietrza w Naszym mieście. Strażnicy miejscy kontrolują spalanie w piecach. W szczególności kontrolą objęte są dzielnice domków jednorodzinnych, gdzie często mieszkańcy ogrzewają swoje domy za pomocą pieców na węgiel i drewno. Oprócz kontroli przydomowych pieców, prowadzi się również kontrole spalania odpadów na wolnym powietrzu. Takie zgłoszenia często dotyczą wypalania odpadów na przykład na terenach budowy albo w firmach i przedsiębiorstwach. Funkcjonariusze podczas kontroli stwierdzają m.in. wypalanie odpadów plastikowych, spalanie desek, wypalanie otulin kabli elektrycznych. Powstający wówczas dym jest nie tylko uciążliwy dla okolicznych mieszkańców, ale również może powodować zagrożenie poprzez pogorszenie widoczności na drogach. Ponadto w takich przypadkach funkcjonariusze niejednokrotnie stwierdzali, że wypalane są plastiki, guma i inne tworzywa sztuczne, co powoduje powstanie bardzo szkodliwego dymu. Wspólnie z Wydziałem Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin prowadzone są kontrole termicznego przekształcania odpadów, pobierane są
i zabezpieczenie próbki powietrza za pomocą specjalistycznego sprzętu (pompki do poboru próby gazowej). Próbki powietrza przekazywane są do laboratorium Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska celem przebadania.
W dzisiejszych czasach mamy dostęp do wielu systemów i środków transportu, podróżujemy dużo szybciej, taniej, wygodniej, ale także dalej i częściej niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Jednak podobnie, jak i inne działania człowieka, transport oddziałuje w negatywny sposób na środowisko przyrodnicze. Zbiorowa komunikacja miejska w Lublinie wykorzystuje kilka systemów transportu: autobusowy oraz trolejbusowy. W porównaniu do samochodów osobowych ma ona dwie podstawowe zalety: zmniejsza poziom ulicznych korków oraz oddziaływanie na środowisko naturalne. Np. jeden autobus pięciokrotnie mniej zanieczyszcza atmosferę i zużywa trzy razy mniej energii w przeliczeniu na jednego pasażera, a także przemierza około dwadzieścia razy mniejszą powierzchnię drogową w porównaniu z transportem indywidualnym. Ważną kwestią jest też nowoczesność pojazdów używanych w transporcie zbiorowym.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Lublin Sp. z o.o. dba o realizację szeregu działań w ramach ochrony środowiska. Pod tym kątem inwestują w zakup nowoczesnego taboru autobusowego i trolejbusowego. Transport w Lublinie jest ekologiczny - Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, gdzie jeżdżą trolejbusy, które nie emitują szkodliwych dla środowiska substancji. W Lublinie jeździ 110 nowoczesnych trolejbusów i 226 autobusów. Jeśli chodzi o autobusy, miejski przewoźnik z roku na rok kupuje coraz więcej nowoczesnych pojazdów, których silniki spełniają najwyższe europejskie normy ochrony środowiska (obecnie to silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6). Dodatkowo, w Lublinie jeździ jeden autobus elektryczny wyprodukowany w fabryce Ursusa – to efekt współpracy spółki Ursus, naukowców z Politechniki Lubelskiej oraz inżynierów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.
Lubelska komunikacja to „zielona komunikacja”, właśnie dlatego, że jest ekologiczna.
By rozmiar taboru mógł być postrzegany przez pryzmat ekologii należy podkreślić, że
z początkiem 2008 r. MPK Lublin Sp. z o.o. zastosowała w pojazdach "OLEJ NAPĘDOWY MIEJSKI SUPER" (City Diesel). Idea ochrony środowiska jest im szczególnie bliska, czemu wyraz dali
w latach 2007/2008 poprzez zorganizowanie kampanii promującej komunikację zbiorową pod hasłem "ZIELONA KOMUNIKACJA". Miała ona na celu zapoczątkowanie procesu uświadamiania mieszkańcom korzyści płynących z komunikacji zbiorowej.
Dlaczego warto jeździć komunikacją miejską?
-
bo jest wygodna i nowoczesna
-
bo przyczyniamy się w ten sposób do ochrony środowiska
-
bo jest dużo tańsza niż jazda samochodem osobowym
-
bo nie tworzy korków na ulicach
-
w pojazdach MPK Lublin można także bezpłatnie korzystać z Internetu
-
bo jest przyjazna pasażerom – dzieciom, osobom starszym i niepełnosprawnym
Bardzo dobrym środkiem lokomocji jest rower. Gmina Lublin w chwili obecnej posiada dobrze rozwinięte ścieżki rowerowe oraz dzięki współpracy z Nextbike Polska zapewnia mieszkańcom Lublina 900 miejskich rowerów oraz 90 stacji postojowych. Lubelski Rower Miejski wystartował dwa lata temu, 19 września 2014 roku. Od tego czasu 63 379 zarejestrowanych użytkowników skorzystało z wypożyczalni 1 335 619. W tym roku do grona rowerzystów dołączyło 21 946 osób, a liczba wynajmów dokonanych od 21 marca sięga 770 010.
Ciekawostki
-
Zanieczyszczenie powietrza może prowadzić do skrócenia oczekiwanej długości życia nawet o 2 lata;
-
Jeden hektar lasu liściastego może wyprodukować ok. 700 kg tlenu, co stanowi dobowe zapotrzebowanie ponad 2,5 tyś ludzi;
-
Aż 2/3 mieszkańców miast na świecie oddycha powietrzem zawierającym smog.
-
Zanieczyszczenia w pomieszczeniach najskuteczniej usuwają następujące rośliny: Hemigraphis alernata, bluszcz pospolity (Hedera helix), hoja (Hoya carnosa) oraz aspragus gęstokwiatowy, zwany szparagiem Sprengera (Asparagus densiflorus). Wystarczy umieścić te rośliny w pomieszczeniach, by atmosfera wyraźnie się polepszyła;
-
Jedna sosna produkuje dziennie tyle tlenu, ile potrzeba trzem osobom w ciągu dnia.
-
W Lublinie w dniach 21 marca – 3 lipca 2016 roku wypożyczeń roweru miejskiego było ponad pół miliona, z kolei podczas 104 dni 2015 roku w tym samym okresie – 254 304. Wzrost natężenia wypożyczeń wynosi zatem 96 procent.
-
12 maja 2016 roku ustanowiono dzienny rekord liczby wynajmów rowerów miejskich w całej historii Lubelskiego Roweru Miejskiego. Lublinianie w ciągu 24 godzin skorzystali z wypożyczalni 8 010 (średnio: 9 wynajmów każdego roweru w ciągu jednego dnia). Rekord dzienny sezonu 2015 z 27 kwietnia wynosił 4 587.
-
Najaktywniejszy lubelski rowerzysta w tym sezonie od 21 marca br. wypożyczał rowery 519 razy (średnio: 5 razy na dzień).
- spotkanie_w_mpk.odt [2016-10-03 15:24, 16.95 kB]